Bij deze opdracht ging om het ontwerpen van een robot die een persoonlijkheid uitstraalt. We moesten ontwerpen hoe de robot eruitziet én hoe hij of zij zich gedraagt, met als doel een bepaald gevoel of een specifieke emotie over te brengen. Denk aan een vrolijke robot die mensen aan het lachen maakt of een vermoeide robot die weekend gaat houden. Het is was dus niet alleen technisch ontwerpen, maar ook spelen met sfeer en uitstraling!
context
ideevorming
De opdracht bestond uit twee fases, in de eerste week ging het om een eerste prototype maken vanuit oud speelgoed. Ik heb deze robot gebaseerd op de japanse Maneki neko (wenkende kat). Ik wilde namelijk iets schattigs maken.
De weken hierna kregen we les over hoe we een arduïno gebruiken. In deze weken is het van een schattige robot uitgegroeid naar een robot die graag aandacht wilt.
concept
Nu ik eenmaal wist wat mijn robot zou doen, moest ik nog bedenken waarom hij dat doet. Dit vond ik best lastig, want ik had nog nooit eerder echt een persoonlijkheid voor iets ontworpen. Zijn vorige eigenaar heeft hem achtergelaten in een prullenbak, waar hij helemaal vies is geworden. Nu verlangt hij naar aandacht, iets wat hij nooit eerder heeft gekregen. Maar doordat hij er zo smerig uitziet, blijft die aandacht uit.
vormgeving
Het eindresultaat is een kleine, ietwat schattige roze robot met schimmel over zijn gehele vacht en een oude banaan die bovenop ligt. Hij probeert voorzichtig tegen je voet te duwen in de hoop een moment van aandacht of een knuffel te krijgen. Wanneer dit niet gebeurt, geeft hij teleurgesteld op en rijdt langzaam weg.
Tijdens deze module heb ik de basis van Arduino onder de knie gekregen en me verdiept in personificatie en karakterontwerp. Daarnaast bood dit project me de kans om mijn eigen stijl voor het eerst vorm te geven en tot leven te laten komen. Het was een leerzaam proces waarin techniek en ontwerp samenkwamen.