What the phub!?
Voor deze module moesten we trans mediale beleving ontwerpen met als doel een gedragsverandering aanmoedigen.
Wat wij willen tegengaan was het fenomeen phubben (op je telefoon zitten tijdens sociaal contact). Dit komt omdat overmatig telefoongebruik tegenwoordig een veel voorkomend probleem is en we dit willen terugdringen tijdens een van de momenten waar dit het belangrijkste is.
Context
Onze interventie is een kooi voor je telefoon, waarbij iedereen een eigen sleutel krijgt. Deze staat op tafel bij het terras. Door meldingen te simuleren gaan we de uitdaging aan met users om de telefoon toch te laten liggen.
Aan het einde van de interventie krijgt iedere deelnemer een kat-vormige sleutelhanger als gesprekstarter, zodat de boodschap ook na afloop doorgegeven kan worden.
Concept
Onze interventie is gericht op jongeren en voornamelijk diegene die veel op het internet zitten. We hebben voor een fris kleurenpalet gekozen, omdat dit vriendelijkheid en rust uitstraalt, wat we willen aanmoedigen met dit ontwerp.
Als mascotte en logo hebben we gekozen voor een kat aangezien katten en kattenfilmpjes een hoeksteen van het internet zijn.
Onze posters hebben een brutaal en humoristisch randje met inspiratie van memes, om zo de aandacht van onze doelgroep te trekken.
Op onze website kan je: meer informatie vinden over phubbing, de posters nog een keertje terugkijken en kijken hoelang andere het hebben volgehouden om niet te phubben.
Vormgeving
In de projectgroep had ik de rol van art director. De grootste uitdaging was het meekrijgen van de andere leden van de projectgroep om gestructureerd te werk te gaan en binnen de gestelde tijd een goed resultaat neer te zetten.